Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Wewnątrzszkolne zasady informowania rodziców będących w konflikcie o sytuacji szkolnej dziecka

 

1. Podstawa prawna

Zasady opracowano w oparciu o art. 98 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809, z 2025 r. poz. 897) , który stanowi, że jeżeli dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, każde z nich może działać samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy.

 

2. Cel dokumentu

Celem niniejszych zasad jest zapewnienie przejrzystego i sprawiedliwego dostępu do informacji o sytuacji szkolnej dziecka dla każdego z rodziców, niezależnie od konfliktu między nimi, z poszanowaniem prawa oraz dobra dziecka.

 

3. Zakres informacji przekazywanych rodzicom

Szkoła przekazuje rodzicom informacje dotyczące:

  • wyników w nauce,
  • frekwencji,
  • zachowania,
  • potrzeb edukacyjnych i rozwojowych,
  • sytuacji wychowawczej,
  • wydarzeń szkolnych dotyczących ucznia.

 

4. Formy przekazywania informacji

Informacje mogą być przekazywane:

  • poprzez dziennik elektroniczny,
  • podczas zebrań klasowych,
  • w trakcie indywidualnych konsultacji,
  • telefonicznie lub mailowo,
  • pisemnie na wniosek rodzica.

 

5. Uprawnienia rodziców

Każdy z rodziców posiadający pełnię władzy rodzicielskiej ma prawo do samodzielnego uzyskiwania informacji o dziecku. Szkoła nie wymaga zgody drugiego rodzica na przekazanie informacji.

 

6. Weryfikacja uprawnień

Przed udzieleniem informacji szkoła weryfikuje:

  • tożsamość osoby zgłaszającej się po informację,
  • zakres jej władzy rodzicielskiej (w razie wątpliwości – na podstawie postanowienia sądu lub dokumentów).

 

7. Postępowanie w sytuacjach konfliktowych

  • Szkoła nie angażuje się w spory między rodzicami.
  • Informacje są przekazywane każdemu z rodziców niezależnie, co oznacza, że każdy rodzic ma prawo samodzielnie wystąpić o informacje dotyczące dziecka i je otrzymać, bez konieczności uzgadniania tego z drugim rodzicem ani informowania go o tym fakcie.
  • Szkoła nie ma obowiązku przekazywania tych samych informacji obojgu rodzicom równocześnie, ale udostępnia je każdemu z nich na jego wniosek, o ile nie istnieje sądowe ograniczenie władzy rodzicielskiej.
  • Informacje bieżące dotyczące np. zachowania ucznia, umieszczane w dzienniku elektronicznym Librus, są przekazywane równocześnie do obojga rodziców posiadających dostęp do konta rodzica.
  • W przypadku eskalacji konfliktu, sprawa jest kierowana do dyrektora, który może zasięgnąć opinii pedagoga/psychologa szkolnego w celu uzyskania rzetelnej oceny wpływu sytuacji rodzinnej na dobro dziecka, wskazania potrzeb ucznia oraz zaproponowania odpowiednich form wsparcia.
  • W sytuacjach wymagających dodatkowego wsparcia organizacyjnego lub prawnego, dyrektor może skonsultować się z organem prowadzącym, który wspiera placówkę w zakresie interpretacji przepisów.
  • W przypadku rozbieżnych decyzji rodziców dotyczących spraw istotnych dla dziecka (np. udział w zajęciach nieobowiązkowych), szkoła informuje rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sporu przez sąd rodzinny.

 

 

8. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi wymaga pisemnej zgody rodzica.
  • W przypadku konfliktu między rodzicami, wystarczająca jest zgoda jednego z nich,o ile oboje posiadają pełnię władzy rodzicielskiej.
  • Szkoła nie ma obowiązku uzyskiwania zgody obu rodziców jednocześnie.
  • Jeżeli rodzic, który nie wyraził zgody, zgłasza sprzeciw wobec udzielanej pomocy, szkoła kontynuuje działania na podstawie zgody drugiego rodzica, o ile nie istnieje orzeczenie sądu ograniczające jego władzę rodzicielską.
  • W przypadku wątpliwości co do dalszego prowadzenia pomocy, szkoła może poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.

 

9. Dokumentowanie kontaktów

Każdy kontakt z rodzicem dotyczący sytuacji ucznia jest dokumentowany:

  • w dzienniku elektronicznym Librus,
  • w notatkach służbowych wychowawcy lub pedagoga/psychologa.

 

10. Obowiązki nauczycieli

Nauczyciele są zobowiązani do znajomości i przestrzegania niniejszych zasad. Placówka organizuje szkolenia w tym zakresie w zależności od potrzeb.

 

11. Udostępnienie zasad

Zasady są dostępne:

  • w sekretariacie szkoły,
  • na stronie internetowej szkoły,
  • w dzienniku elektronicznym Librus – w formie ogłoszenia dla rodziców.


Dokument obowiązuje od dnia 31 października 2025 r.

Data dodania: 2025-10-31 18:42:42
Data edycji: 2025-10-31 18:45:34
Ilość wyświetleń: 16

Nasi Partnerzy

Motto
naszej
szkoły

„Dawać zdrowie i radość poprzez gry w słońcu i na powietrzu”

dr Henryk Jordan
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej